
Præsentation af projekt Storemark og god stemning på den overståede generalforsamling.
Medlemmer af foreningen og andelshavere i Energifællesskabet blev modtaget på den røde løber ved Højeruplund til årets generalforsamling. På billedet ses Julie Hoff Sørensen ankomme til håndtryk fra formanden Carl Skou. Julie Hoff Sørensen er udpeget af Kommunalbestyrelsen til vores bestyrelse. Læs videre og få mere at vide om projekt Storemark og forløbet af generalforsamlingen.
Referater fra Generalforsamlinger
Begge generalforsamlinger blev afviklet i positiv stemning og især i andelsselskabet med mange gode spørgsmål. Der var genvalg over hele linien til alle bestyrelsesmedlemmer.
Du finder referatet fra foreningens generalforsamling her.
Du finder referatet fra andelsselskabets generalforsamling her.
Under andelsselskabets generalforsamling konstaterede en andelshaver, at det efter hans egen oplevelse allerede nu havde været helt uproblematisk at skifte til SSEFs løsning med lokal strøm fra en lokal (ældre) vindmølle og overskudsstrøm fra solceller på naboernes tage. Det er godt at høre.
En anden andelshaver efterspurgte statistik for hvor meget lokal strøm der indtil nu er løbet igennem Energifællesskabet og hvor meget strøm der er til rådighed til, at andre på Stevns også kan deltage? Svaret er, at der fortsat er meget lokal strøm til rådighed for nye andelshavere. Og at det er bestyrelsens pligt at sørge for, at der fortsat vil være lokal strøm til rådighed, når fællesskabet vokser. Du kan se statistikken for lokal strømdeling i fællesskabet fra december 2025 til april 2026 her.
Projekt Storemark
Andelshavere og medlemmer var naturligt interesserede i at høre mere om projektet, hvor SSEF siden nytår har udviklet ideen om at opsætte vindmøller med lokalt ejerskab på Storemarken mellem Ll. Heddinge og St. Heddinge vest for jernbanen. Vi har siden januar talt med de allernærmeste naboer og d. 11. maj inviterede vi alle naboer, indenfor 8 gange vindmøllehøjde, til møde i L. Heddinge forsamlingshus for at orientere om tankerne. Mødet er refereret i Sjællandske Medier her. På nabo-mødet blev projektet med de to påtænkte vindmøller gennemgået. Præsentationen er stærkt mættet med information og kan downloades her. Præsentationen gennemgår og indeholder også hvad der er realiteten om de emner, som i øjeblikket giver anledning til overdrivelser om vindmøllers negative følger for omgivelserne i lokale og digitale medier.
Formanden slog fast, at vi lytter til alle og er parate til at afbøde reelle gener for de berørte, både økonomiske og miljømæssige.
Der er både tekniske og økonomiske muligheder for at få indflydelse i et lokalt initiativ som vores gennem deltagelse. Deltagerne kan ved at engagere sig fx. opnå indflydelse i den fremtidige virksomhed bagved projektet og samtidig få del i værdien af elektricitetsproduktionen.
Sådan kan du støtte
Ved generalforsamlingen i andelsselskabet hæftede flere sig ved, at vi på grund af den sene start har langt færre andelshavere end vi havde håbet. Det er vigtigt, at du taler med dine bekendte og naboer om energisituationen på Stevns – se kendsgerningerne i præsentationen fra 11. maj-mødet i Lille Heddinge. Skub til dem.
Du kan blive andelshaver (hvis du ikke allerede er det) og derved begynde at bruge/dele strøm fra lokale vindmøller/solceller: https://sydstevnsenergi.dk/lokal-groen-stroem/
Du kan være/blive medlem i foreningen Sydstevns Energifællesskab (hvis du ikke allerede er det) og fortsat modtage nyhedsbreve fra os: https://sydstevnsenergi.dk/bliv-medlem/
Jeg assisterer gerne og kan kontaktes på tlf 20 48 24 20.
Fx. med praktisk hjælp til at registrere sig hos os på individuel basis eller til at aftage strøm. På hjemmebesøg eller via telefonen. Eller til at deltage i lokale arrangementer med et oplæg.
Med venlig hilsen

Sten Mortensen
Daglig leder
